Chcete při tvorbě PPC kampaní ve vyhledávání využít čas efektivně? Používejte AdWords Editor. Slouží pro rychlé nastavení a kopírování kampaní a následný import do Skliku.
Nemáte AdWords Editor? Stáhněte AdWords Editor z oficiálních stránek Google Ads.
Obsah:
Práce s AdWords Editorem
Klávesové zkratky
Začněte tím, že si vytisknete nejpoužívanější zkratky AdWords Editoru. Kompletní seznam najdete přímo v nástroji (zkratka CTRL+?).
Používejte je. Minimálně ty základní, které znáte např. z Wordu. CTRL+A, CTRL+H, CTRL+C, CTRL+V, CTRL+SHIFT (označení vícero položek) a další. Bez nich se uklikáte k smrti.
Tvorba PPC kampaní v AdWords Editoru prakticky
Příprava
Ještě, než začnete s Editorem pracovat, mrkněte, jak si udělat přípravu před tvorbou PPC kampaní – rychlou Analýzu klíčových slov.
Při tvorbě PPC kampaní vycházím ze zpracované tabulky – Analýza hledanosti – Tvorba loga z předchozího článku.
Vytvořte si rutinu. Po každém spuštění AdWords Editoru si stáhněte poslední změny. Ať nepřepíšete něco, jste si upravili v AdWords rozhraní.
První kampaň řádně nastavte, budete ji později rozkopírovávat.
Pár slov ke struktuře kampaní
Promyslete strukturu kampaní:
- Vycházejte z Analýzy dotazů.
- Zpravidla vám nebude stačit 1 kampaň.
- Tvořte si logické celky.
Obecné výrazy mívají vysokou cenu za proklik a jsou velmi konkurenční. Častokrát soupeříte s velkými hráči na trhu typu Mountfield, Alza, či Hornbach. Stejně tak počet prokliků (pokud se udržíte v TOP 3 – 4). Pracujete-li s omezeným rozpočtem, nechcete, aby obecné výrazy “vyžraly” prostředky konkrétnějším sestavám a synonym (které budou méně konkurenční).
Nezapomeňte vytvořit extra kampaně na TOP spojení. “Na míru”, “Cena”, spojitost s městem působiště. Zvláště, pokud jste NEeshop (děláte služby). Pak tato spojení pro vás mohou být zlatým dolem. Proto jim věnujte extra péči. Inspiraci čerpejte v Analýze hledanosti na tvorbu loga. Tam jsem nastřelil strukturu kampaní i sestav.
Doporučuji rozdělovat sestavy dle shod klíčových slov. Minimálně u sortimentu, který máte ověřený, že funguje.
- V jedné sestavě modifikovanou (volnou) shodu + frázovou shodu.
- V další klíčová slova s přesnou shodou.
Nastavení kampaně v AdWords Editoru
První kampaň vytvořte ručně. Nastavte takto:
- Název kampaně. Pozor na to. Rozmyslete si strukturu. Mně se osvědčilo mít extra kampaně na obecné výrazy, na značky, či synonyma. Pokud to má smysl i dle účelu, Ceny (Akce, Sleva, Levné), Lokace apod. Název kampaně tak může být např. Tvorba loga – Lokace | VS.
- Typ kampaně – Pouze Vyhledávací síť.
- Zahrnout weby v partnerské síti – Nechte povoleno. Vaše reklama se objeví i mimo weby Google. Chcete vědět více? Pěkně se o problematice rozepsal Matěj Slavík v článku Vyhledávací stránky partnerů Google.
- Úpravy nabídek pro zařízení. Neomezejte, máte-li responzivní web. V opačném případě nastavte pro Mobilní zařízení a Tablet mínuska. Třeba až -100 (%).
- Omezení frekvence – Bez omezení.
- Zahrnout Obsahovou síť – Zakázáno.
- Denní Rozpočet. Nemáte-li přesně definovaný rozpočet na kampaň, zvolte např. 100 Kč.
- Časový rozvrh reklam. Fungují vám kampaně více v určité dny? (Typicky to bývají dny na začátku pracovního týdne). Nebo v určité hodiny? Nastavte jim vyšší CPC. Nebo můžete zobrazování v určitý čas úplně vypnout. Časový rozvrh nastavujete u konkrétní kampaně v rozhraní Google Ads. Po stáhnutí změn do Editoru přes pravé tlačítko zvolíte možnost Kopírovat model (CRTL+Shift + C).
Následně vložíte do všech kampaní, kde chcete tento rozvrh použít.
- Střídání reklam – Nechte defaultní možnost = Přednostní zobrazování reklam s nejlepšími výkony.
- Jazykové cílení – Zvolte vše. Nevíte totiž, jaké jazykové nastavení prohlížeče mají uživatelé nastavené.
- Geografické cílení. Záleží na tom, na jakou oblast cílíte. Pro cílení na celou ČR zvolte Česko. Dle potřeby můžete cílit i na město či kraj. Stejně tak lze oblasti vylučovat. (V AdWords Editoru přes možnost Oblasti, vylučující).
Tvorba PPC kampaně
Krok za krokem uvidíte v chystaném videu. Nyní ve stručnosti:
- Rodělení sestav dle shod klíčových slov – modifikovaná shoda + frázová shoda a přesná shoda. Sestavu pro sběr dat následně zkopírujete, KW s volnou shodou smažete a frázové shody změníte na přesné.
- Na tvorbu klíčových slov použijte PPC generátor, např. Adaptic PPC Mixer. Získáte slova v různých shodách, s diakritikou i bez, vč. obráceného pořadí.
- Klíčová slova z PPC Mixéru vkládejte do AdWords Editoru přes funkci Provést více změn. Pohlídejte si:
- Jste na kartě Klíčová slova.
- Vkládáte KW do správné sestavy.
- Ve formuláři Provést více změň máte vybranou možnost Keyword.
- Podobným způsobem přidejte obecná Vylučující slova. Pozor na to, ať máte všude zvolená Vylučující slova.
- Nezapomeňte přidat Vylučující slova na úrovni sestav. Typicky k obecným sestavám, která doplňují konkrétnější.
- Příklad: Do sestavy Návrh loga – Reference, je třeba přidat Vylučující slovo „reference“, aby se na konkrétní vyhledávací dotaz nezobrazila obecná reklama Návrh loga.
- Klíčová slova s volnou shodou převádějte na modifikovanou shodu. Jak na to? To už za mě vymysleli jiní :-). Podívejte se na video od Karla Rujzla – Jak vytvořit volnou modifikovanou shodu v AdWords Editoru.
- Pozor, pro tvorbu sitelinků musíte do Sdílené knihovny. Ze standardního přehledu Kampaně můžete sitelinky pouze přiřazovat. A když už v té knihovně budete, klidně přidružte Odkazy odsud.
- Kopírujte. A to jak sestavy, tak i celé kampaně. Nahrazujte klíčová slova, upravujte inzeráty, nahrazujte sitelinky. CTRL+H bude váš velký kamarád.
- Vytvořte si během 5 minut report inzerátů pro klienta. Slouží jako výstup reklam ke schválení s případnými návrhy úprav. Je vidět, kolik práce jste udělali.
- Označte kampaně, jejichž inzeráty chcete reportovat. Přejděte na Rozšířené textové kampaně.
- Vyexportujte Aktuální výběr dat. Výsledek si pak naimportujte třeba do Google Sheetu, ať vám klient rovnou může psát návrhy úprav do tabulky.
- Výsledek pak může vypadat takto.
- Než kampaně odešlete do AdWords, vyexportujte si je pro Sklik. Dokud je máte tučně označené. U velkého účtu vám to ušetří práci s hledáním, které kampaně máte vlastně exportovat. Importu se věnuje celý článek Import PPC kampaní do Skliku.
- Po importu do Skliku kampaně ručně projděte. Zkontrolujte, zda se v pořádku vložily, vč. klíčových slov, reklam, odkazů.
- Nezapomeňte kampaň Odeslat do Google Ads. Bez toho reklamy nepoběží :-).
- Po odeslání reklam přejděte do Google Ads a zkontrolujte Oznámení, zda nevznikly potíže.
Typicky to bývá Konflikt klíčových slov a Vylučujících slov.
Chcete se v AdWords Editoru pořádně naučit? Buďte v něm denně. Nebo alespoň každý týden. Přidávejte sestavy na základě vyhledávacích dotazů, tvořte nové kampaně, inzeráty, rozšíření. Získejte cvik. I tady platí, že trénink dělá mistra.
Dárek – Obecný seznam vylučujících klíčových slov
Často na úrovni kampaně přidáváte stejná vylučující klíčová slova (bazar, zdarma apod.)
Od nás máte věřejný list zdarma – Obecný seznam vylučujících klíčových slov. Udělejte si kopii a upravte si jej k obrazu svému. Doplňujte jej.
V Google Ads můžete mít listy Vylučujících slov přímo v rozhraní. Poté je přiřazovat ke kampaním. Využijte. Nástroje -> Sdílená knihovna -> Seznamy vylučujících klíčových slov. Pozor na to. Tyto seznamy fungují pouze v Google Ads. Sklik je neumí (ke dni 2.12.2018).
Kam dál?
- Jak na PPC reklamu ve Vyhledávací síti – Úvod (rozcestník).
- Rychlá Analýza klíčových slov.
- Tvorba PPC kampaní v AdWords Editoru.
- Import PPC kampaní do Skliku.
- PPC CheckList.
- Microsoft Ads: Jaké jsou výhody a úskalí? - 4.6.2023
- Tahák pro vyhodnocování (KPI reporty) - 27.2.2022
- Nastavení Facebook Pixel Conversion API - 12.3.2021