Nestřílejte naslepo. Dělejte si PPC analýzy hledanosti. Poslouží nejen vám, ale i jako výstup pro klienta.
Obsah:
Před samotnou tvorbou kampaně si udělejte rychlou Analýzu klíčových slov. Alespoň malou Analýzu hledanosti. Musíte vědět, jak váš produkt lidé hledají.
Samozřejmě ideální je, když dostanete od klienta Klasifikační analýzu klíčových slov. Velmi často ji ale nemáte a musíte si poradit jinak. Rychle získat potřebná data a pustit se do práce.
Jaké nástroje pro PPC používám
Sklik – Návrh klíčových slov
Základ. Pokud nic jiného, využijte alespoň Návrh klíčových slov od Skliku.
Osobně jej používám jako přehled o hledanosti klíčového slova:
- Vyplatí se vůbec na tento výraz inzerovat?
- Vyplatí se nad kampaněmi trávit čas?
Zajímá nás:
- konkurence (průměrná cena za proklik – CPC),
- objem hledanosti
- a v mnoha oborech i trendy v jednotlivých měsících.
Do vyhledávacího pole zadejte hlavní klíčové slovo a dostanete vyhledávací dotazy. Zpravidla stahuju všechna data. Jen minimálně Vybraná slova (pouze pokud je většina nerelevantních).
Používali jste Sklik Plugin? Smůla. Nyní vám již fungovat nebude (platí ke dni 31.8.2018).
Výhody:
- Trendovost.
- Jednoduchost.
- Velké množství dat.
Nevýhody:
- Pouze ČR.
- Nezadáte více dotazů najednou. (Toto lze vyřešit přes API nebo Marketing Miner).
Google Ads – Plánovač klíčových slov
Používám ve 3 případech:
- Chci najít synonyma a příbuzné výrazy. Slova, která mě nenapadla. Ručně projdu vygenerované fráze a ty zajímavé označím a přidám do plánu pro export.
- Mám seznam z Sklik Návrhu klíčových slov, ale zajímá mě hledanost na Google. Použiji funkci Získat údaje o vyhledávání a prognózy. V novém rozhraní Google Ads lze vložit až 2000 dotazů.
- Dělám kampaň pro cizince v ČR (příp. zahraničí). Získám data, které z Skliku nezjistím.
Výhody:
- Dokáže navrhnout klíčová slova, která vás nenapadnou.
- K nezaplacení, pokud tvoříte kampaně pro zahraničí, nebo pro cizince v ČR. Nabídne např. typické fráze v AJ, na které byste sami nepřišli.
- Můžete zadat více dotazů najednou.
Nevýhody:
- Spousta balastu, který musíte přefiltrovat.
- Málo výsledků.
Našeptávače
Používejte jako doplněk k výše zmíněným nástrojům. Pouze s našeptávači si nevystačíte. Na druhou stranu pomohou. Minimálně do zahraničí jsou užitečný pomocník.
Nástroje:
- Ubersuggest,
- Keyword Tool (lze navolit přesně lokalitu, na kterou chcete cílit, vč. ČR)
- a další.
Marketing Miner
Vrhám-li se do nové oblasti a potřebuji hodně dat, sáhnu po Marketing Mineru. Filipe, díky, za ušetření spousty času.
Pro návrh klíčových slov využijete Miner:
- AdWords návrh – pozor, název je zavádějící. Získáte nejen Google Ads, ale i Sklik návrhy klíčových slov.
- Našeptávače.
- Případně ještě vstupní stránky a Hledanost frází.
Podívejte se na video, Jak vytáhnout z Marketing Mineru návrhy klíčových slov (0 min, 49 sekund).
Myšlenkové mapy
Při objevování nových frází se občas hodí restart. Staré dobré Mind Maps – Myšlenkové mapy. Ať už papírové, nebo elektronické (XMind, FreeMind, MindMeister a další). Nejsou to sice klasické PPC nástroje, ale s jejich pomocí možná přijdete na nové výrazy.
Jak pracovat s výstupy PPC nástrojů
- Výstup vám určitě vrátí dost nerelevantních slov, hlavně Google Ads. Úplné nesmysly vyházejte.
- Zbytek si nechte. Vytvořte si sloupec Nerelevantní a tam je sázejte. Budou se vám hodit. Minimálně jako Vylučující slova do PPC kampaní.
- Zlatý TIP: Vytvořte si ještě sloupec Příležitosti. Zde můžete mít např. Tipy pro klienta na nové zboží, které přichází v úvahu pro naskladnění. Typicky to bývá např. příslušenství ke stávajícím produktům, či nový sortiment ke značce, se kterou je klient spokojený.
- Tipy na nové vstupní stránky. Má váš klient vstupní stránku “Dětské oblečení”, ale chybí mu filtr Dětské oblečení s Mickey Mousem, i když je to hledané? Doporučte mu to. Obhájíte si tím i čas trvání práce. Nevytváříte pouze kampaně, navrhujete i vstupní stránky, které najdou využití nejen u PPC kampaní, ale i SEO a hlavně pro lidi.
Sami si určete, do jaké hledanosti se budete dotazům věnovat. Záleží na vás a na typu sortimentu. Děláte-li analýzu na TOP produkty, které táhnou 80 % tržeb, nebo pro zboží, které se dosud prodalo sotva jednou.
Alespoň jednoduchou tabulku dotazů si udělejte před každou tvorbou kampaní. Mějte 1 soubor na Google Drive pro každého klienta. Co list, to produkt nebo služba. A dejte jej k dispozici klientovi. Uvidí, že vyfakturovaný čas neproflákáte. Navíc objeví spoustu příležitostí ke zlepšení – nové produkty, vstupní stránky apod.
Kam dál?
- Jak na PPC reklamu ve Vyhledávací síti – Úvod (rozcestník).
- Rychlá Analýza klíčových slov.
- Tvorba PPC kampaní v AdWords Editoru.
- Import PPC kampaní do Skliku.
- PPC CheckList.
- Microsoft Ads: Jaké jsou výhody a úskalí? - 4.6.2023
- Tahák pro vyhodnocování (KPI reporty) - 27.2.2022
- Nastavení Facebook Pixel Conversion API - 12.3.2021