Jak zjistit, zda se reklama vyplácí? Měřit. Měřit především konverze.
Co je to konverze?
Pro jednodušší pochopení si můžeme konverzi definovat jako okamžik, kdy se z pouhého návštěvníka stává zákazník. Nejčastějším typem konverze je, pokud zákazník učiní objednávku např. v e-shopu.
Příklady konverze
- realizace objednávky
- registrace zákazníka
- odeslání poptávkového formuláře
- registrace do newslettru
- přihlášení se k RSS odběru
- přihlášení se k fanouškovství Facebook stránky
- stažení ceníku, produktového listu
Druhy konverze
Dle důležitosti:
- Makrokonverze – plnění hlavních cílů webu – odeslání objednávky, nákup zboží, registrace do služby, apod.
- Mikrokonverze – registrace do newslettru, odběr RSS, fanouškovství FB stránky, sledování na Twittru, apod.
Mikrokonverze jsou velmi často podceňované a přitom jsou to drobné krůčky k makrokonverzi. Zároveň jsou mikrokonverze důležité pokud je nákupní cyklus dlouhodobého charakteru. S budoucím zákazníkem si postupně budujeme vztah.
Dle prostředí:
- On-line konverze – konverze např. v e-shopu, z newslettru.
- Off-line konverze – v reálném prostředí, např. kamenná prodejna, telefonický hovor, papírový leták.
- mohl by vás zajímat pojem ROPO efekt
Dle vlivu na konečný výsledek:
- Přímá konverze – konverze z posledního zdroje.
- Asistovaná konverze – než zákazník dokončil nákupní cyklus, mohl přijít i z několika různých zdrojů (PPC reklama, newsletter, výsledek vyhledávače), je dobré „část“ konverze připočítat i spolupodílejícím se zdrojům na výsledné konverzi.
- mohl by vás zajímat pojem Měření konverzí
Stanovení konverzí vychází z obchodní a marketingové strategie. Samotná konverze (makro i mikro) patří do KPI ukazatelů, které je třeba sledovat. Vývoj plnění konverzí se sleduje v KPI reportech.