Cross-selling – v překladu něco jako křížový prodej, nebo prodej napříč. Nejlépe vystihující a asi i nejčastěji používaný a zažitý je překlad související zboží.
Proč je cross-sell tak důležitý?
Navyšuje PCO – průměrnou výši objednávky. Tím se pro obchodníka stává celá objednávka efektivnější a hodnotnější.
Druhý, trošku skrytý důvod, je šíře sortimentu. Jako související zboží se velmi často nabízí komplementární zboží (fotoaparát + paměťová karta), nebo zboží spotřebního charakteru (tiskárna + papír, toner). Naším cílem by mělo být zákazníky, kteří dělají opakované nákupy. A ty získáme především přes zboží se spotřebním charakterem.
Jaký je častý problém?
Většina e-shopů implementuje cross-sell na detail produktu. Prostě proto, že jejich e-shopový systém to jinak neumí. Ještě k tomu velmi často systém neumí zohlednit nákupní chování zákazníků a doporučuje k přikoupení chybné položky. V takovém případě cross-sell spíše na škodu.
Mnohem lepší místo je první místo krok v košíku. Může se však jít ještě dál a doporučit např. až na děkovné stránce (s tím, že se přičte k právě provedené objednávce) nebo dokonce až po úplném objednání, kdy může jít i osobní doporučení na základě vybraného zboží v komunikaci pomocí transakčních e-mailů.
Další spojené pojmy
Plete se s up-selling (hezký příklad up-sellingu je např.: Lepší produkt, nebo Kompletní sety (sady)). Další spojený pojem může být Alternativní zboží.