Úspěšnost webových stránek
Webová prezentace musí mít vždy nějaký cíl (nemusí to být vždy jenom prodej zboží nebo služeb). Konverze nastává tehdy, pokud se tento cíl stává skutečností. I sebevyšší návštěvnost webu nám nemusí zajistit vysokou konverzi. Úspěšné webové stránky jsou takové, které vydělávají peníze, ať již přímo, nebo nepřímo pomocí podpory prodeje.
Definice konverze
Pro jednodušší pochopení si můžeme konverzi definovat jako okamžik, kdy se z pouhého návštěvníka stává zákazník. Nejčastějším typem konverze je, pokud zákazník učiní objednávku např. v e-shopu.
Dalším typem může být např. stažení ceníku, odebírání novinek či akcí se slevami a bonusy pomocí e-mailu, popř. detailnější dotaz na naše služby přes e-mail nebo dotazovací formulář, či kontaktování přes icq, skype nebo telefon získaný uvedením kontaktů na webu apod. Samozřejmě, že konverzí je i to, když se zvyšuje počet návštěvníků stránek (zvyšuje se tak povědomí o firmě a posiluje se firemní značka).
Konverze je se ziskem nejdůležitější ukazatel úspěšnosti webových stránek. Velikost návštěvnosti je sice důležitá, ale ne rozhodující, rozhodující je vždy zisk (nemusí však být měřen v penězích). Konverze se navíc komplikuje tím, že se rozděluje na on-line a off-line konverzi.
Uživatelé často hledají na internetu, ale nakupují v kamenných obchodech či pobočkách. Nesledování konverzí realizovaných mimo web proto může data o úspěšnosti internetového marketingu velmi zkreslit.
Měření konverze
Pokud si nadefinujeme několik takových konverzí (nejčastěji určité URL3, soubor, formulář, apod.) můžeme on-line konverzi i měřit. Velice efektivním analytickým nástrojem je Google Analytics4, který umí měřit nejen konverzi, ale i spoustu užitečných statistických veličin a k tomu je zcela zdarma. Všechna nastavení jsou velice intuitivní, pouze Vás upozorním, pokud budete nástroj zkoušet, vložte vygenerovaný kód pro měření do části a jinak není zaručena správná funkčnost.
U off-line konverze je měření poněkud složitější. Je možné např. na slevové a bonusové kupóny pro nákup přes e-shop umisťovat kódy, které pak zákazník vloží při potvrzování objednávky. Kód se při nákupu zaznamená a je možné zpětně zjistit, kde byl kód vydán.
Měření úspěšnosti webových stránek se často zanedbává, což je veliká chyba. Je až trestuhodné, jak některé webdesignerské firmy nemají o konverzi ani ponětí. Většina firem (těch lepších) vloží na vyhotovené webové stránky alespoň měřící kód pro zjišťování návštěvnosti. V případě dotazu klienta poté ukáže číslo o návštěvnosti, ale co toto číslo znamená nikdo neví, protože není vyhotovená podrobnější analýza. Na obhajobu oněch výše zmiňovaných firem však musím dodat, že vše stojí peníze. Vyhotovit analýzu návštěvnosti je časově náročné, a tím pádem náročné i finančně.
Pokud však chcete mít stránky s vysokou návštěvností, velkou konverzí a především stránky, které Vám mají vydělávat peníze, musíte mít k dispozici dostatek údajů pro další rozhodování.
Samozřejmě, že záleží na typu webové prezentace. Nezdá se Vám, ale dost „odvážné“ vlastnit e-shop, pokud vlastně nevíte, co zákazníci chtějí a z jakého důvodu z Vašich stránek odcházejí?
Poznámky k článku:
1 Snížek, M. – Nepodceňujte offline koverze – www.snizekweb.cz – weblog – Martin Snížek o webdesignu
dostupné na URL – http://www.snizekweb.cz/weblog/offline-konverze/
2 PPC reklama – Pay per click – cena se platí za kliknutí na odkaz
3 URL – Unique Resource Locator – jednoznačné určení zroje (např. https://www.webprezent.cz)
4 https://www.google.com/analytics/web/
- Cookie lišta a Consent Mode v2 na BSSHOPu - 5.4.2024
- Vyřešte Cookie lištu a Consent Mode v2 - 16.3.2024
- Průvodce tvorbou zpětných odkazů – linkbuilding - 1.10.2015