Up-selling – snaha prodejce zvýšit objednávku pomocí dražšího (lepšího) produktu, nebo prodávaný produkt povýšit doplňkovými službami.
Typicky se jedná o snahu prodat např. vyšší model fotoaparátu, apod. Aby tato obchodníkova aktivita nebyla pro zákazníky obtěžující musí mít nabídka užitnou hodnotu.
Up-sell vs. Cross-sell
Up-sell se často plete se s pojmem cross-selling – křízový prodej, v některých případech ovšem oba pojmy opravdu úzce souvisí. Např. pojištění, prodloužená záruka pro kupovaný produkt může být vnímáno jako up-sell (zlepšení kvality dodávaného produktu, tedy navýšení jeho užitné hodnoty), tak i cross-sell (pokud je samotné pojištění vnímáno jako další položka e-shopu).
Dalším příkladem mohou být např. sety či různé sady. Přestože se jedná o více produktů najednou, které jsou často samostatně prodejné jedná se vlastně o up-selling nikoli o cross-selling.
V konečném důsledku je jedno jestli danou činnost budeme nazývat tak či onak :).
Proč je tak důležitý?
Stejně jako cross-sell, tak i up-sell navyšuje PCO – průměrnou objednávku.
Co je častý problém?
Obchodníci to buď nedělají vůbec, nebo až přespříliš. Nepřehánějte to. Když toho bude hodně, zákazník se v tom ztratí. A především se vaše doporučení stanou nedůvěryhodná.
Další spojené pojmy
- Cross-selling – křížový prodej, související zboží
- PCO – průměrná objednávka
- Alternativní zboží
Další zdroje
- Vlastní článek – Lepší produkt
- ShopSys – Nabídněte zákazníkům související zboží – CrossSeling a UpSelling
- Ondřej Ilinčev – Jak zvýšit prodej o 10 až 30 % pomocí Upsellu a CrossSellu?