Na základě čeho řídíte firmu? Změny? Inovace?
Pocitově? Taky způsob :).
Co mít více jistoty? Přizvěte k rozhodování a vyhodnocování pomocníka: KPI ukazatele, které si sami stanovíte.
Co je to KPI
Pomůcka pro měření úspěšnosti aktivit ve firmě.
Nemusí být jenom v on-line a tvrdá analytická čísla. KPI se mohou stanovit
- ve skladovém hospodářství (délka vyexpedování zboží, délka naskladnění zboží, atd.),
- ve vztahu se zákazníky (časová délka odezvy na požadavek zákazníka na podpoře, úspěšnost řešení požadavků na podpoře, atd.)
- nebo s dodavateli (meziroční nárůst marže, obratu vůči dodavateli, atd.)
- a určitě najdete i další odvětví ve firmě, kde je třeba něco měřit a hodnotit.
KPI ukazatele v on-line marketingu
Příklady KPI:
- Návštěvnost
- Čas strávený na stránce
- Bounce rate
- Obrat
- Konverzní poměr – KP
- Návratnost investice – ROI
- Náklady na objednávku – PNO
- Průměrná výše objednávky – PCO
- Počet zaindexovaných stránek
- Počet položek v produktovém XML
To jaká přesně KPI zvolit záleží hlavně na cílech, které by měly vycházet z marketingové stratigie. Např. tedy:
- pokud budete chtít zvýšit povědomí o značce, zřejmě vás bude nejvíce zajímat počet zobrazení reklamy (imprese), míra prokliku (CTR), která zároveň udává i jestli reklama zaujala a pokud to bude možné (např. u Facebooku) tak vás bude zajímat dosah reklamy, ale i reakce lidí na reklamu (lajk příspěvku, komentář, sdílení)
- naopak pokud bude důležitý hlavně prodej, budou vás zajímat především ukazatelé tvrdé prodejní výkonnosti – počet konverzí, náklady na objednávku (PNO) a hlavně návratnost investice do reklamy (ROI)
Reporty KPI ukazatelů v on-line marketingu
Pro sledování KPI uzazatelů se vytváří KPI reporty, které obsahují předem stanovené metriky. Součástí je samozřejmě záznam v čase, aby byly patrné změny. Pokud jsou připojeny i události, které se v dané období udály (reklamní kampaň, výprodej, snížení hranice dopravy zdarma, apod.) je možné určit jaký vliv tyto aktivity měly na KPI ukazatele.
Správná definice ukazatelů KPI
KPI ukazatel se neposuzuje jako absolutní číslo, ale spíše jako změna v čase. Ukazuje posun k lepšímu či propad k horšímu. Ukazatele hlavně musíte pravidelně sledovat, vyhodnocovat a upravovat chování či procesy na základě výsledků.