Kompletní tahák pro čtení KPI reportů. Čerpá z našeho slovníku pojmů.
Až se tahák nadrtíte, tak z vás sice nebudou profi analytici, ale budete rozumět základním pojmům a ukazatelům.
Zdroje návštěvnosti
Lidé mohli na váš web přijít z různých zdrojů – z vyhledávačů, bannerové reklamy, newsletteru, srovnávače apod. Zorientujte se v nich.
Organic
Organic nám značí to, že návštěvník přišel do kontaktu s webem z přirozených výsledků vyhledávání.
V ČR se jedná hlavně o vyhledávače:
- Seznam
- Bing.
Více v pojmu Organická návštěvnost.
CPC
Cena za proklik. Jedná se vlastně o jednotku PPC systému.
Jde o druh propagace, kde zákazník platí pouze za to, že návštěvník klikl na jeho reklamu. V ČR se jedná především o Google Adwords a Sklik.
Více v pojmu CPC – cena za proklik.
Direct – přímá návštěvnost
Návštěvník do adresového řádku prohlížeče zadal přímo URL adresu e-shopu.
Pozor ale na to, že může jít i o návštěvy, které Analytics nedokázal jinam zařadit, či přístupy za záložek.
Více v pojmu Přímá návštěvnost.
Referral
Značí to, že návštěvník přišel do kontaktu s webem různými způsoby, např:
- přes odkaz na jiné stránce,
- obrázek ve výsledcích vyhledávání internetových vyhledávačů,
- ze zbožových srovnávačů apod.
Více v pojmu Referral.
Massmail
Jedná se o rozesílání hromadných e-mailů.
Často se jedná o akční nabídky, newslettery, či vánoční přání.
RTB
dá se říci, že se jedná o nástupce klasických bannerových reklam.
Jde o displayovou reklamu s bannerovými formáty, která má možnosti cílení a placení obdobné, jako PPC.
Více v pojmu RTB.
KPI – ukazatele
Jednotlivé zdroje návštěvnosti vyhodnocujeme. Podle toho, zda plní či neplní stanovené cíle (KPI ukazatele).
Mezi klíčové metriky patří tyto.
Prokliky
Počet prokliků na váš web. Nejčastěji z PPC reklamy Sklik či Google Ads.
Zobrazení
…nebo-li imprese.
Inzerujete v Obsahové síti Google Ads, či Sklik? Pak zbystřete.
Tato metrika říká, kolikrát se reklama zobrazila. V samotných systémech pak můžete nastavit počet zobrazení 1 uživateli. Zobrazení vás zajímá především tehdy, pokud budujete značku a chcete zvýšit povědomí.
Více o pojmu Imprese.
CTR – Míra prokliku
Jeden z ukazatelů, který určuje míru kvality reklamy. Poměr zobrazení reklamy a počtu prokliků.
CTR = Zobrazení reklamy / Prokliky * 100 [%]
Příklad:
Reklama se zobrazí 1 000 uživatelům, 100 uživatelů na ni klikne. CTR = 10 %.
Více o pojmu CTR.
CPC – cena za proklik
PPC systému platíte za proklik na reklamu, nikoliv pouze za impresi. Typické hlavně pro inzertní systémy Sklik, Google Ads, či Facebook.
Platíte-li za proklik, vstupujete do aukce. Nabízíte nejvyšší možnou cenu za klik.
CPC = Cena (náklady) / počet prokliků [Kč]
Druhy CPC:
- Maximální CPC – cena, kterou nabízíte. Reálná cena není vyšší než vámi nabízena maximální. S výjimkou eCPC.
- Skutečné CPC – cena, opravdu platíte. Je obvykle nižší než maximální cena, kterou nabízíte.
Více o pojmu CPC.
eCPC
Pokud Google Ads zavětří větší pravděpodobnost konverze, zvýší nabídku (max. CPC) až o 30 %. V opačném případě ji sníží.
Doporučuji: U manuálního biddování aktivujte eCPC vždy, když je to možné. Nutností je zaplé měření konverzí v Google Ads.
Návštěvnost
1 návštěva = činnosti na webu s časovým limitem 30 minut od poslední aktivity. Jakmile dojde k překročení času, zaznamená se další návštěva. Toto je zásadní rozdíl oproti metrice Prokliky.
Návštěva je základní metrika v Google Analytics / Universal Analytics. Zvýšení návštěvnosti však obvykle není hlavním KPI. Mělo by být doprovázeno ruku v ruce s navyšováním konverzí.
Konverze
Konverze = stanovený cíl webu.
Jedná se např. o:
- Objednávka na e-shopu.
- Odeslaný poptávkový formulář.
- Registrace do newsletteru.
- Stažení ceníku apod.
Více o pojmu Konverze.
Konverzní poměr
Procentuální poměr návštěv či prokliků, které zajistily konverzi. Názývá se taká Míra konverze.
A jak ji ve výsledku spočítáte?
KP = konverze / návštěvy [%]
Pokud máte konverzní poměr 1 %, znamená to, že u vás objednal 1 člověk ze 100.
Více o pojmu Konverzní poměr.
CPA – Cena za konverzi
Velmi důležitá metrika, zvlášť, pokud nejste e-shop a nemáte k dispozici další metriky typu PNO, ROI apod.
Stanovte si cenu, kterou jste ochotni dát za splnění cíle (odeslání formuláře, zobrazení kontaktu, stažení ceníku apod.).
CPA = náklady / konverze [Kč]
PNO – Podíl nákladů na obratu
Proděláváte nebo vyděláváte? To zjistíte relativně jednoduše díky metrice PNO.
PNO = náklady / obrat* 100 [%]
Jakmile je výsledné procento vyšší než vaše marže, proděláváte. A naopak. Samozřejmě se jedná o hrubý průměr. Ideálně počítejte se značkou (kategorií zboží), na kterou máte zhruba stejnou marži.
PNO již v základu vidíte v reklamním systému Sklik. Pokud ji chcete vidět i v Google Ads, přidejte si ji jako Nový sloupec.
Více o pojmu PNO.
ROI – návratnost investic
Výkonnostní ukazatel, podobně jako PNO. Počítá se v procentech.
Pokud výsledek vyjde záporný,
pohybujeme se ve ztrátě. V kladných číslech se nám naopak generuje zisk.
ROI = (obrat – náklady) / náklady * 100 [%]
Více o pojmu ROI.
PCO – Průměrná cena objednávky
Zdánlivě nedůležitý údaj, ale opak je pravdou.
Snižuje se vám Průměrná cena objednávky? Pak vynakládáte větší usílí (balení, administrativa,…) na menší zakázky. A to nechcete.
PCO = Obrat / počet objednávek [Kč]
Tipy: Jak zvýšit PCO
Způsobů je hodně:
- Doprava zdarma od 2000 Kč.
- Zákazníci k produktu XY ještě kupují YX.
- Akce – za nákup od 1000 Kč dostanete dárek.
- … a další
Více o pojmu PCO.
KPI ukazatele si určujete sami. Může to být např. i počet zaindexovaných stránek, počet položek v e-shopu, které jsou skladem nebo počet položek, které posíláte do XML feedu.
Ztrácíte se v pojmech? Potřebujete spolehlivého partnera na dlouhodobou spolupráci v on-line marketingu? Mrkněte na naše služby nebo nás rovnou kontaktujte.
- Microsoft Ads: Jaké jsou výhody a úskalí? - 4.6.2023
- Tahák pro vyhodnocování (KPI reporty) - 27.2.2022
- Nastavení Facebook Pixel Conversion API - 12.3.2021